Niepełnosprawny – pełnoprawnym gościem

Poradnik hotelarza

Niepełnosprawny – pełnoprawnym gościem

04 października 2013

Osoby z niepełnosprawnością na co dzień borykają się z wieloma trudnościami. Barierę nie do pokonania często stanowią obiekty użytku publicznego, także restauracje i hotele. Udając się w podróż służbową lub na najzwyklejsze wakacje, niepełnosprawni muszą nieraz zmagać się z wieloma przeszkodami, szczególnie architektonicznymi. O tym, jak zaradzić tym problemom rozmawiano podczas VII Targów WorldHotel w Warszawie.

Jak stwierdził Kamil Kowalski z Fundacji Integracja, osoby niepełnosprawne, pragnące udać się do jakiejkolwiek instytucji, najpierw muszą pokonać schody przed wejściem, które często skutecznie utrudniają samodzielne dostanie się do środka. Następną przeszkodę niepełnosprawny znajdzie w recepcji – tu problem stanowią zbyt wysokie blaty. Zdarza się również, że hotele deklarują, iż posiadają pokoje dostępne dla osób z niepełnosprawnościami, tymczasem po ich odwiedzeniu okazuje się, że faktycznie w pokoju jest więcej przestrzeni, ale już toaleta, czy prysznic są tak małe, że osoba poruszająca się na wózku inwalidzkim nie jest w stanie wjechać do środka. 

Bariery do pokonania

Aby ułatwić niepełnosprawnym korzystanie z hotelowych usług należy wprowadzić wiele zmian, które mogą okazać się dość kosztowne. Mogą bowiem polegać one na przebudowie układu ścian, montażu pochylni oraz zastosowaniu profesjonalnych urządzeń – dźwigów osobowych i specjalnych podnośników. Często jednak wystarczy zmiana układu mebli lub montaż dodatkowych poręczy w toalecie. Zdaniem Kamila Kowalskiego ciekawe rozwiązanie stanowią systemy służące do wzywania pomocy, montowane np. w łazienkach. Są to rozwiązania konieczne, które zapewniają bezpieczeństwo niepełnosprawnym. Warto również zainwestować w nowoczesną technologię, ułatwiającą komunikację osobom z dysfunkcjami słuchu. – W recepcji możemy zastosować pętle indukcyjne ułatwiające kontakt z osobami słabo słyszącymi, korzystającymi z aparatów słuchowych, czy systemy do tłumaczenia na język migowy on-line – mówi Kamil Kowalski. Również osobom niewidomym i z dysfunkcjami sensorycznymi można ułatwić poruszanie po hotelu. Wystarczy wprowadzić oznaczenia dotykowe oraz zamontować w pokoju alarm wibracyjny, który uruchamia się, gdy gościom grozi niebezpieczeństwo, np. w czasie pożaru.  

Hotel przyjazny każdemu

Część hoteli, którym zależy na dobrym samopoczuciu odwiedzających placówkę gości, już wprowadziła udogodnienia dla niepełnosprawnych. Personel uczy się języka migowego, aby móc sprawnie komunikować się z niesłyszącymi, a w pokojach montowane są uchwyty, ułatwiające poruszanie się osobom z niedowładem kończyn. Niewątpliwym liderem w zakresie zmian jest sieć hoteli B&B. – Wszystkie obiekty B&B w Polsce są w pełni przystosowane do przyjmowania gości niepełnosprawnych ruchowo. Począwszy od odpowiedniego podjazdu przy wejściu, wysokości stanowiska recepcyjnego czy  bufetu śniadaniowego, na każdym etapie pobytu staramy się zapewnić naszym klientom jak największy komfort. W każdym z naszych hoteli – w Warszawie, Toruniu i Wrocławiu – znajduje się kilka pokoi przeznaczonych specjalnie dla osób poruszających się na wózkach. Pokoje są wyposażone w specjalnie przygotowane łazienki z odpowiednimi prysznicami, umywalkami i uchwytami, a także w system przywołujący. Co więcej, wszystkie nasze hotele posiadają dźwiękowy system ostrzegawczy (DSO) – informuje Beatrice Bouchet, Prezes B&B Hotels Polska.