Opanuj czystość do perfekcji | Poradnik Restauratora

Opiniotwórczy branżowy miesięcznik ogólnopolski dla właścicieli i szefów kuchni lokali gastronomicznych –  nieprzerwanie 20 rok na rynku

Opanuj czystość do perfekcji

Coraz więcej restauracji stawia na otwartą kuchnię. Gotowanie na oczach gości ma wiele zalet. Pozwala kucharzowi zaprezentować swoje umiejętności i wejść w interakcję z klientami. Ci zaś doceniają potrawy przygotowane specjalnie dla nich z wysokiej jakości składników. Cenią sobie też czystość i warunki, w jakich pracuje kucharz. Co zrobić, aby klienci jedli oczami, a restauracja świeciła przykładem, dosłownie i w przenośni?

Live cooking to wyraźny trend w gastronomii i coraz więcej restauracji decyduje się na przearanżowanie przestrzeni tak, aby gotowanie mogło odbywać się na oczach gości. Urządzenie otwartej kuchni powinno być jednak poprzedzone dokładną analizą możliwości i potrzeb lokalu oraz zagrożeń mogących wynikać z takiego rozwiązania. Konieczność przebudowy i adaptacji przestrzeni, odpowiedniego umiejscowienia stanowisk roboczych i ciągu pracy, rozlokowania sprzętów oraz zadbania o wentylację to jedno. Niemniej ważna jest estetyka. Nie wszystkie urządzenia powinny znaleźć się w zasięgu wzroku gości, a te które są widoczne powinny być najwyższej jakości. Przede wszystkim jednak kuchnia musi być zawsze perfekcyjnie czysta. W tej kwestii nie ma miejsca na kompromisy.

- Otwarta kuchnia potrafi przyciągnąć klientów do restauracji, ale też skutecznie ich odstraszyć. Gdy wszyscy patrzą kucharzowi na ręce dużo łatwiej o potknięcie, a coraz bardziej wymagającemu oku konsumenta nie umknie nawet najdrobniejsze uchybienie względem czystości – mówi Elżbieta Farbaniec-Kołodyńska, Marketing Manager Foodservice w Ecolab Polska - Czystość i higiena w takiej kuchni muszą być więc dopracowane do perfekcji – dodaje.

Sztuka utrzymania czystości

Utrzymanie higieny w lokalu gastronomicznym na najwyższym poziomie wydaje się dość oczywiste. Jednak dobór odpowiedniej metody czyszczenia, środków czystości, częstotliwości wykonywania procesów zgodnie z zaleceniami Dobrej Praktyki Higienicznej (GHP) może okazać się niełatwy dla wielu restauratorów. Procesy mycia i dezynfekcji muszą usunąć przede wszystkim powstałe zanieczyszczenia oraz drobnoustroje, które mogłyby zagrozić zdrowiu konsumentów. Dodatkowo muszą one być przeprowadzone w taki sposób i przy użyciu takich środków, aby nie dopuścić do zanieczyszczenia nimi żywności.

- Niezwykle ważny jest dobór środków czystości i uregulowanie zasad utrzymania higieny i porządku. Powierzchnie twarde mające kontakt z żywnością powinny być czyszczone tylko odpowiednio zarejestrowanymi preparatami do dezynfekcji. Z kolei ustalenie protokołu regularnego czyszczenia pomiędzy zadaniami pozwoli uniknąć skażeń krzyżowych. Dobrze też, aby kucharz miał zawsze pod ręką szybkodziałający środek myjąco-dezynfekcyjny w postaci sprayu lub chusteczek, jak np. DrySan Oxy oparty na szybkodziałającej formule H2O2TM – wyjaśnia Elżbieta Farbaniec-Kołodyńska z Ecolab.

Żadnych poślizgnięć

Jednymi z najczęstszych incydentów, do których dochodzi w kuchni, są upadki spowodowane przez mokre lub śliskie posadzki. Gdyby taka sytuacja wydarzyła się na oczach gości, mogłoby nie skończyć się tylko na śmiechu. Warto więc stosować środki, które zawierają specjalne enzymy eliminujące wszystkie typy tłuszczów występujących w kuchni i zmniejszają ryzyko poślizgnięcia się.

- Bardzo wygodnym rozwiązaniem, zwłaszcza w otwartych kuchniach, są środki do posadzek, które nie wymagają spłukiwania. Wash’n Walk zawiera enzymy, które działają w sposób ciągły – zarówno w trakcie, jak i po zastosowaniu produktu, usuwając wszystkie typu tłuszczów. Podobnie jak pozostałe produkty programu utrzymania higieny w kuchni KitchenPro, dostępny jest w wysoko skoncentrowanej formule, a specjalne dozowniki gwarantują użycie odpowiedniej ilości środka czyszczącego do przygotowania roztworu roboczego – mówi Elżbieta Farbaniec-Kołodyńska z Ecolab.

Pokaz czystości

Dozowniki środków czystości to nie tylko wygoda i bezpieczeństwo stosowania. Doskonale działają też na wyobraźnię gości restauracji, dlatego ważna jest nie tylko ich funkcjonalność, ale i wygląd. Rozmieszczone w widocznych miejscach są czytelnym sygnałem, że w lokalu dba się o higienę.

- W oparciu o nasze wieloletnie doświadczenie opracowaliśmy kompleksowy pakiet środków do higieny rąk Nexa. Dozowniki z tej serii dostępne są w kolorze białym oraz czarnym i cieszą się ogromną popularnością restauratorów m.in. ze względu na elegancki i efektowny design – mówi Elżbieta Farbaniec-Kołodyńska.

Dozowniki ze środkami do higieny rąk powinny znaleźć się zarówno w miejscu przygotowania żywności, jej odbierania, jak i przy stanowiskach serwowania. Warto pamiętać nie tylko o pracownikach, ale również o klientach restauracji i zapewnić dozowniki ze środkiem dezynfekcyjnym przy bufetach sałatkowych, wejściach na salę, ale też w toaletach i innych miejscach o dużym natężeniu ruchu. Takie kompleksowe podejście do tematu higieny i czystości na pewno się opłaci, a perfekcyjnie czysta kuchnia może stać się najlepszą wizytówką restauracji i przyciągnąć nowych gości.

Galeria

Zainteresował Cię temat? Udostępnij artykuł!
Kategoria
Porady
Tagi
Data dodania
8 marca 2019

Podobne artykuły

Wojciech Harapkiewicz: Tłuszcze do zadań specjalnych

19 marca 2019

Do smażenia, pieczenia i jako dodatek do potraw – tłuszcze zajmują ważne miejsce w gastronomii. Na przestrzeni lat zwiększyła się wiedza na temat tłuszczów i ich stosowania.

przeczytaj całość

Monika Leśniak: Jak promować restaurację?

8 lutego 2019

W gastronomii mówi się, że to właśnie pyszna kuchnia ma przyciągać do nas gości i budować sukces restauracji. Faktem jest jednak, iż na powodzenie biznesu wpływa o wiele więcej czynników niż nam się wydaje. Restauracja jest miejscem na które składa się kuchnia, ludzie którzy ją tworzą oraz pomysł, który rozbudowywany ma za zadanie zapewnić nam ciągłość na rynku gastronomicznym. Jeszcze kilka lat temu o wiele łatwiej było wypromować lokal i choć obecnie posiadamy więcej środków i możliwości jest coraz trudniej.

przeczytaj całość

Więcej w dziale

Wydawca

ZDKP

Nasze tytuły

Partnerzy

Wydawca

Biuro Promocji i Reklamy "Generalczyk" sp.j.

ul. Szczęsna 10
60-587 Poznań
tel./fax (61) 852 08 94
email: redakcja@poradnikhandlowca.com.pl

Dyrektor Sprzedaży i Marketingu

Michał Bobrowski

tel. (61) 850 19 33
michalb@poradnikhandlowca.com.pl

Specjalista ds. Sprzedaży i Marketingu

Anita Kubiak

tel. (61) 851 37 08
anitak@poradnikrestauratora.com.pl